Barnehagebilde – klær?

Hva slags klær bruker barna til barnehagefotografering?

Dette er vel det største spørsmålet til alle foreldre dagen før fotografering i barnehagen.

Barnehagefotografering er ment som et minne fra tiden i barnehagen, så det mest naturlige er å bruke klær som en kunne normalt bli brukt i barnehagen – men da selvsagt hele og reine klær, pluss litt ekstra fargekordinert. Men vi ser at mange har lyst å pynte barna litt ekstra og det er selvsagt også helt greit! 🙂

Det som er viktig å tenke på er at fotograferingen kan ta en del timer og alle barna kan ikke bli tatt først, barnehagen og fotografen vil legge opp fotograferingen på en måte som vil tjene felleskapet best. Derfor kan ditt barn bli fotografert sent på dagen. Barn er i lek, kanskje tegner de, leker ute eller spiser lunsj – før de blir fotografert. Derfor må en ikke regne med at barnet er like pent stelt som når en leverte barnet til barnehagen. Selvsagt prøver både fotograf og de ansatte å se over og ordne litt, men det er viktig å forstå at det er fotografering på “samlebåndsprinsippet”. For at barnehagen skal orke å ha fotografering år etter år er det også viktig for de ansatte at det ikke er for mange instrukser osv fra foreldre, da kan fotograferingen fort bli for mye for de ansatte.

Når det er sagt er det ingenting galt med å legge litt ekstra i fotograferingen. Kanskje blir en så heldig at bildene både kan brukes på julekort og veggbilde i stua!

Barnehagebilder på veggen

Bilder til julekort er det ofte fint med feks en rød genser eller strikkeklær. Skal du ha bildet i stuen kan du tenke på hvilke fager du har i stuen og ta utgangspunkt i det.

Husk at også beina vises på bildet, mange foreldre kler barna kjempefint opp, men så har sokkene både hull i og gjerne en sterk farge. Tenk helhet!

Husk at barnet ofte blir fotografert sittende. Noen antrekk feks veldig korte skjørt kan gi problemer når en skal sitte. Så se gjerne hvordan klærna ser ut når barnet sitter.

Et annet tips er å sjekke det som ligger øverst i byttekorgen. Er det helt og reint? Hvis barnet blir skittent før fotografering bytter som regel de ansatte til disse klærne. Så da kan det jo være lurt at de som ligger lett tilgjengelig er alternativ to til fotograferingen.