Det er bare så utrolig gøy med bildevegg! Man får samlet de fotografiene man er glad i, som gir deg en god følelse på en kul og kreativ måte. Her kan du blande plakater, barnehagebilder og andre bilder du har.

Så hvordan gjør vi det?

  1. Planlegging

Alle våre kunder får inkludert i fotograferingen en konsulenttime med oss i etterkant (bestillingstime). Vi har et spesielt software som kan simulere bilder med ramme osv inn på veggen til kundene våre. Dette er et utrolig greit verktøy i planleggings prosessen.  Kunden får skissen slik at de kan bruke den når de skal henge opp bildene.

dsc_3520

2. Forberedelse til oppheng

Hvis du har gipsvegger er det veldig kjedelig å lage masse hull som er feil. Derfor anbefaler vi å først tegne opp bildene på gråpapir og henge dem opp på veggen. Gjør det nøyaktig slik at alt blir riktig, her teller millimeterne og!

dsc_3532dsc_3533dsc_3534dsc_3535

Husk å skriv på hvilket bilde det er.

dsc_3538

Hvis bildet er større en gråpapiret, bare skjøter du på papiret.

dsc_3540

Bruk vater når du også henger opp prøvene, slik at du ikke får et skjevt resultat. Personlig liker jeg godt å henge opp med kit i stede for tape. (Fås kjøp hos feks Staples.)

dsc_3543dsc_3546

Lag et system i avstander. På dette bildet er det 2 cm mellom hvert produkt.

3. Mål hvor opphenget på rammen går

Opphenget på rammen kan varierer i lengte på hver eneste ramme, så her må du inn og måle slik at det blir riktig.

dsc_3551dsc_3549

Husk at på gipsvegger må du først ha inn driver før du kan sette inn skruen.

4. Heng opp bildene

Borr hull og sett i skruer  og heng opp bilder en etter en. Start på midten og jobb deg utover, så er det lettere å rette opp eventuelle feil.

dsc_3584

5. Ferdig!

dsc_7913

Vi er så glade for å kunne annonsere at alle barnehager som bestiller tid til fotografering hos oss innen 30.mai 2017,  (fotograferingen trenger ikke skje i vår) kan vinne teaterforestillingen “Lille larve aldri mett” i sin barnehage!

Forestillingen kommer også til å gå på Festiviteten i Haugesund 25. februar 2017.

 

For å delta må en bestille fotografering med portrett+ gruppebilde på ett tidspunkt fra nå og frem til 10.juni 2018. Barnehager i hele Rogaland og Hordaland kan delta 🙂

 

Vinn forestilling i din barnehage

 

Sigrun T Arnesdotter er utdannet skuespiller fra LSTFI (Lee Strasberg Theatre and Film Institute) i New York, og har en bachelorgrad i teaterfag og skuespillerkunst fra Universitetet i Agder. Til daglig jobber hun som teaterpedagog, samt frilanser som regissør og manusforfatter med oppdrag som bl.a å skrive ”Nøtteknekkeren” som familiemusikal med 200 aktører (Haugesund Barne- og Ungdomsteater 2010). Sigrun frilanser også som skuespiller, og har hatt oppdrag blant annet ved Agder Teater, som sykehusklovn og medvirket i performanceteateret Looplooploop på Sørlandet. Sigrun har drevet kompani SiTiS siden 2010, et teaterkompani som for det meste har basert seg på å lage turnévennlige forestillinger for barn under skolealder. Hun har også andre populære forestillinger for barnehager som Bibbi og Boffen  http://www.bibbiogboffen.com.

 

 

Foto: Juan José Klee Morales

Foto: Juan José Klee Morales

Foto: Juan José Klee Morales

 

 

 

Det er svært sjeldent det er vellykket når foreldre er med i barnehagen under fotograferingen. Barnet blir som regel mer tilbaketrukken og vil helst sitte hos mor og far. Hvorfor? Jo, fordi de vet at i barnehagen pleier normalt mor og far å dra – når dere plutselig er der og det skjer noe som normalt ikke pleier å skje, må jo det være fordi det er ekstra farlig? Det er slik et barn resonerer. I de aller fleste tilfeller når mor og far er til stede ville vi fått et bedre resultat om de ikke var til stede.

Vi ber derfor foreldre levere barnet som normalt og gjerne snakke positivt om fotografering. Fortell barnet at dette er noe skikkelig gøy og morsomt. Fotografer er jo skikkelig tullete folk.

Det dere ellers kan gjøre er å passe på at barnet har hele og fine klær fra topp til tå og at det øverste byttesettet i korgen er et godt annet valg til bildet – om barnet skulle være så uheldig å måtte bytte klær av en eller annen grunn på fotodagen.

 

Dagens næringsliv skrev en artikkel som vekket vår interesse.  Dette er et tema vi har lenge brent for og som nå ser ut til at flere og flere blir oppmerksomme på.

http://www.dn.no/grunder/2016/10/03/1836/Datasikkerhet/bit-rate-truer-verdenshistorien

bryllup

Ting som kom frem blant annet:

  • Harddisker har en forventet levetid på ett til seks år, sier Nietzold.
  • Blackblaze, som lever backuptjenester, gjennomførte for noen år siden en test på 25.000 harddisker. 22 prosent av harddiskene gikk i stykker i løpet av bare fire år.
  • Blant cd-er, magnetbånd, minnepinner og disketter kan du i beste fall finne produkter med en levetid på opp mot 30 år – om du er heldig. Vi har også sett at cd er som ikke er mer en 7-8 år er begynt å bli korrupte. Vi har derfor sagt at vi kun ønsker å være ansvarlige for lagring av filer i max 2 år. Dette fordi vi syns at det blir et for stort ansvar og vi kan ikke printe opp alle filen til lagring hos oss.
  • I februar ifjor gikk en av internetts pionerer og Googles internett-evangelist, Vint Cerf (73), på talerstolen med en dyster advarsel: «Bit-råte» kan gjøre at vårt århundre går tapt i historien.

Vil anbefale alle å lese artikkelen og sist men ikke minst: PRINTE en kopi av alle bildene dine og legger i en syrefri eske som du lagrer mørkt i skapet hjemme (i romtemperatur, ikke et fuktig loft eller kjeller).

Når man først har brukt penger på å kjøpe skikkelige fotografier ønsker man gjerne at de skal vare så lenge som mulig.

Innramming er et helt eget fagfelt og vi vil anbefale deg å gå til et rammeverksted å få det ordentlig gjort, men vil gjerne gi deg litt kunnskap rundt temaet.

Fotografier og annen kunst sin værste fiende er syre og temperatur. Syre bryter ned bildet og får det til å gulne og falme.

Syre finner vi i det meste både i rammer, passepartout og til og med i de fleste fotopapiret med mindre det er bommulspapir. Bommulspapir får en som regel kun i proffesjonelle fotostudioer ettersom de ligger i en helt annen prisklasse en plastbaserte papirer. Selv om det er litt syre i papiret må vi prøve å unngå at bildet får enda mer syre i seg.

Bildet skal helst ikke har for stor svingning i temperatur. Hverken for kaldt eller for varmt er bra for fotografiet. Derfor bør ikke bildet henge over/under ovn eller varmepumpe. Ikke bør det henge i en fuktig kjeller heller. Bilder som ikke er laminerte bør også rammes inn med passepartout. (passepartout er papp som er mellom bildet og rammen, se bilde under.)  Dette fordi at hvis det kommer fuktighet inni rammen så skal det komme til luft mellom glasset og bildet slik at bildet tørker og holder seg fint. Hvis en ikke har passepartout vil bilde klistre seg til glasset. Merk at de billige passepartoutene som selges rundt som regel inneholder syre. Spør om passepartouten er syrefri før du kjøper. En passepartout med syre vil gjøre at bildet falmer og gulner.

 

inne-ag

Den beste rammen du kan ha til et bilde er faktisk en metall ramme. Dette fordi de ikke er syre i metallet. Men mange liker best trerammer. Da er det også greit å vite at det er forskjell på trerammene, noen har mer syre i treslaget og malingen som er brukt. Bakpappen som er på rammen skal også helst være syrefri, billig rammer har ofte en treplate bak i stedenfor syrefri papp, dette fordi det er mye billigere med tre en syrefripapp. Denne treplaten er noe av det værste når det gjelde syre fordi den angriper hele bildet, ikke bare kantene som gjerne rammen gjør.

Glass er det også stor forskjell på. Glass er som regel sortert etter hvor klart det er. De billigste rammene har som regel et billig glass som både er tynt og er mer grå i fargen. En ser gjerne at bilden ser litt blå ut når en legger dem inni glasset. De dyrere glass typene har ikke fargestikk på samme måten og slår en virkelig på stor trommen kan en få et refleksfritt glass. Med et slikt glass vil en nesten ikke kunne se at rammen har glass og en får den optimale opplevelse av bildet.

 

Unngå å plassere bildet i direkte sollys. Uv strålene og varmen setter syreprosessen i gang (tenk på det som det er kjemi som varmes opp). De dyrer glasstypene og laminerte bilder inneholder litt uv beskyttelse, men det aller beste er å flytte bildene til en vegg som ikke har så mye direkte sollys. Også malerier, falmer om de står i direkte sollys. Bildene fra renessansen som har disse gule rare fargene (feks Mona Lisa) er ikke opprinnelig malt i den fargetonen, men blitt slik over tid etter gulning av bildet.

 

For de som er ekstra interessert i emnet kan de lese mer her: http://www.wilhelm-research.com/