Inne eller ute bilder på barnehagefotografering?

Inne eller utebilder – Hva skal barnehagen velge?

Hos oss i ART FOTO kan barnehagen velge om de ønsker inne eller utebilder.

Selvsagt spiller været inn her. Regner det, eller det er sterk vind kan en ikke ta utebilder av naturlige årsaker.

Er det fint vær med lite vind er utebilder et veldig kjekt alternativ.

Fordeler med utebilder:

• Mange barnehager har et flott uteområde. Det er kjekt å kunne bruke det i bildet. Barna vil senere etter de har sluttet i barnehagen huske området ved å se på bildene.
  • Det blir mer naturlige barnehage bilder da bildene blir fotografert i barnas naturlige element.
  • Ute bilder går aldri av moten. Bakgrunner skiftere hele tiden på hva som er moderne. Men naturen holder seg alltid lik, derfor går ikke utebilder “ut på dato” på samme måte som innebilder.

leona-bruvik-matre-img-0145

Fordeler med innebilder:

• Mange barn er kledd opp i flotte kjoler og andre penklær. Disse klærne kommer bedre frem på innebilder.
  • En kan begynne å fotografere veldig tidlig, noe som er en fordel i store barnehager. Om høsten kan det være mørkt ute til langt på dag, for å fotografere ute må det være nok lys ute.
  • Det kan være kaldt ute, noe som gjør at barna føler seg ukomfortabel på bilde eller at de får mye snue ute.
  • Inne bilder tar av og til kortere tid. Hvis lyset skifter mye, kan fotograferingen ta lengre tid ute ettersom fotografen må hele tiden endre på sine instillinger i takt med hvordan lyset ute skifter.
  • Etterhvert som barna blir ferdig fotografert kan barnehagen slippe barna ut. Det letter på trykket i barnehagen og gjør dagen lettere for de ansatte.
  • Ved innebilder og montasjegruppebilde, kan de barna som var borte bli montert inn i gruppebildet i etterkant.

_dsc0558