Hvordan få bildene til å vare lengst mulig?

Når man først har brukt penger på å kjøpe skikkelige fotografier ønsker man gjerne at de skal vare så lenge som mulig.

Innramming er et helt eget fagfelt og vi vil anbefale deg å gå til et rammeverksted å få det ordentlig gjort, men vil gjerne gi deg litt kunnskap rundt temaet.

Fotografier og annen kunst sin værste fiende er syre og temperatur. Syre bryter ned bildet og får det til å gulne og falme.

Syre finner vi i det meste både i rammer, passepartout og til og med i de fleste fotopapiret med mindre det er bommulspapir. Bommulspapir får en som regel kun i proffesjonelle fotostudioer ettersom de ligger i en helt annen prisklasse en plastbaserte papirer. Selv om det er litt syre i papiret må vi prøve å unngå at bildet får enda mer syre i seg.

Bildet skal helst ikke har for stor svingning i temperatur. Hverken for kaldt eller for varmt er bra for fotografiet. Derfor bør ikke bildet henge over/under ovn eller varmepumpe. Ikke bør det henge i en fuktig kjeller heller. Bilder som ikke er laminerte bør også rammes inn med passepartout. (passepartout er papp som er mellom bildet og rammen, se bilde under.)  Dette fordi at hvis det kommer fuktighet inni rammen så skal det komme til luft mellom glasset og bildet slik at bildet tørker og holder seg fint. Hvis en ikke har passepartout vil bilde klistre seg til glasset. Merk at de billige passepartoutene som selges rundt som regel inneholder syre. Spør om passepartouten er syrefri før du kjøper. En passepartout med syre vil gjøre at bildet falmer og gulner.

 

inne-ag

Den beste rammen du kan ha til et bilde er faktisk en metall ramme. Dette fordi de ikke er syre i metallet. Men mange liker best trerammer. Da er det også greit å vite at det er forskjell på trerammene, noen har mer syre i treslaget og malingen som er brukt. Bakpappen som er på rammen skal også helst være syrefri, billig rammer har ofte en treplate bak i stedenfor syrefri papp, dette fordi det er mye billigere med tre en syrefripapp. Denne treplaten er noe av det værste når det gjelde syre fordi den angriper hele bildet, ikke bare kantene som gjerne rammen gjør.

Glass er det også stor forskjell på. Glass er som regel sortert etter hvor klart det er. De billigste rammene har som regel et billig glass som både er tynt og er mer grå i fargen. En ser gjerne at bilden ser litt blå ut når en legger dem inni glasset. De dyrere glass typene har ikke fargestikk på samme måten og slår en virkelig på stor trommen kan en få et refleksfritt glass. Med et slikt glass vil en nesten ikke kunne se at rammen har glass og en får den optimale opplevelse av bildet.

 

Unngå å plassere bildet i direkte sollys. Uv strålene og varmen setter syreprosessen i gang (tenk på det som det er kjemi som varmes opp). De dyrer glasstypene og laminerte bilder inneholder litt uv beskyttelse, men det aller beste er å flytte bildene til en vegg som ikke har så mye direkte sollys. Også malerier, falmer om de står i direkte sollys. Bildene fra renessansen som har disse gule rare fargene (feks Mona Lisa) er ikke opprinnelig malt i den fargetonen, men blitt slik over tid etter gulning av bildet.

 

For de som er ekstra interessert i emnet kan de lese mer her: http://www.wilhelm-research.com/