Hva kan vi som foreldre gjøre for å få bedre barnehagebilder.

Det er svært sjeldent det er vellykket når foreldre er med i barnehagen under fotograferingen. Barnet blir som regel mer tilbaketrukken og vil helst sitte hos mor og far. Hvorfor? Jo, fordi de vet at i barnehagen pleier normalt mor og far å dra – når dere plutselig er der og det skjer noe som normalt ikke pleier å skje, må jo det være fordi det er ekstra farlig? Det er slik et barn resonerer. I de aller fleste tilfeller når mor og far er til stede ville vi fått et bedre resultat om de ikke var til stede.

Vi ber derfor foreldre levere barnet som normalt og gjerne snakke positivt om fotografering. Fortell barnet at dette er noe skikkelig gøy og morsomt. Fotografer er jo skikkelig tullete folk.

Det dere ellers kan gjøre er å passe på at barnet har hele og fine klær fra topp til tå og at det øverste byttesettet i korgen er et godt annet valg til bildet – om barnet skulle være så uheldig å måtte bytte klær av en eller annen grunn på fotodagen.