Hvordan ta bedre bilder av egen barn?

Fra oss i ART FOTO får du barnehage bildene, men hva med hverdagsbildene hjemme og feriebildene?

_dsc4109

Bruk spennende vinkler og refleksjoner.

_dsc4230

Bilder ovenfra gir et renere utrykk. Tenk gjerne gjentagelse i farger.

_dsc4263

Se på miljøet rundt deg, en malt bakgrunn i for eksempel en undergrunn eller på et lekerom kan bli veldig tøff på bilder.

_dsc4303

Uansett om du bruker telefonen eller et dyrt flott kamera, er det noen prinsipper som går igjen. Her er 5 tips fra oss:

1. Husk å holde linsa ren. Tørk av og rengjør linsa. (Du kan feks bruke det samme du bruker for å rengjøre brilleglass, ikke bruk microfiberkluter da de kan lage riper i linsa.)
  2. Ha nok lys. Hvis du ser at bildene blir uklare kan det være fordi det ikke er nok lys og kamera/telefonen kompenserer da med lang lukkertid for å slippe inn mest mulig lys. Slå da på alt lyset i rommet eller prøv å fotografere i nærhet av vinduslys.
  3. Ta bilde i lek. Husk at ungene trenger ikke å posere å smile for å få et flott bilde. Hverdagsbilder skal fortelle en historie og formidle en følelse om hvordan hverdagen var. Bilder når barnet sitter dypt konsentret med lek eller hopper i senga kan gi så mye mer.
  4. Tenk på bakgrunnen. Masse ting i bakgrunnen kan virke distraherende på bildet. Kanskje du kan velge en annen vinkel? Feks bilder ovenfra?
  5. Og sist men ikke minst – print bildene dine! Vi vet ikke varigheten av en digital fil. Vi kan alltid lage en ny digital fil av et papirbilde, men vi kan ikke lage et nytt papirbilde av en ødelagt fil. Det finnes mange ulike tjenester som gjør det lett å lage album fra feks dine instagram bilder osv.