Fotografier gir barn bedre selvtillit

Vi kom over en veldig fin artikkel på internett om hvordan fotografier gir barn bedre selvtillit.

Du kan lese hele artikkelen her:

Blant annet forteller de om undersøkelse som ble gjennomført i 1975 med en gruppe fjerdeklassinger på en Tennessee skolen ved Tulane University. I løpet av en fem ukers periode, tok barna polaroid bilder av seg selv i en rekke tildelte positurer, komposisjoner og uttrykket ulike følelser. Barna jobbet med printede bilder av seg selv og laget en gang i uken utklippsbøker i løpet av disse fem ukene. Testing av elever og lærere ved avslutningen av studien viste en utrolig økning på 37 prosent i elevenes gjennomsnitts atferd når det gjaldt selvtilit.  Denne studien viser at portrettfotografering av barn kan i noen tilfeller øke barnas selvtilitt.

Artikkelen forteller også hvordan i flere tilfeller psykiatere bruker bilder og album  som en del av terapien hos sine pasienter.

“Det lar barna lære hvem de er og hvor de passer”, sier Judy Weiser. En psykolog, kunst terapeut og forfatter basert i Vancouver. “De lærer sin slektsforskning og det unike i sin egen familie og sin historie. Når et barn ser en familie portrett med dem inkludert i fotografiet  sier de til seg selv: «Disse menneskene har meg som en del av hva de er, det er derfor jeg hører hjemme her. Det er der jeg kommer fra. “

Vil absolutt anbefale alle å lese denne artikkelen.

barnehagefoto